Hoe verbeter je je website en krijg je meer bezoekers?

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website?  Iedereen wil meer bezoekers op de website maar hoe kun je dat realiseren? Door linkbuilding? Door het verbeteren van je content of het veranderen van de zoekwoorden? In dit artikel gaan we bespreken welke stappen je moet nemen om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Voor dat je start met je project moet je je eerst realiseren dat de vindbaarheid van een website verbeterd door het optimaliseren van pagina’s. De zoekmachine presenteert pagina’s op basis van zoekwoorden en de Google bot indexeert pagina’s. De focus ligt dus op individuele pagina’s.

1: Check je eigen ranking positie per zoekwoord.

Dit kun je doen in Google Analytics of via de site http://www.google-seo-tool.nl/   Je weet nu waar je staat in de natuurlijke resultaten. Als je al op nummer 1 staat en je hebt toch weinig bezoekers dan heb kennelijk een zoekwoord dat onvoldoende vaak wordt gebruikt door internetter.

Gebruik het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google om vast te stellen hoe vaak het zoekwoord wordt gebruikt. Het programma geeft ook suggesties voor andere zoekwoorden.

2: Zijn je huidige zoekwoorden concurrerend?

Je bent vast niet de enige met hetzelfde zoekwoord. Gebruik het volgende commando in de zoekbalk van Google: allintitle:”zoekwoord”. Je krijgt nu alle pagina’s die zeer waarschijnlijk zijn geoptimaliseerd voor het betreffende zoekwoord.

3: Zoekwoordonderzoek.

Bij zoekwoordonderzoek gaat het er om, om zoekwoorden te vinden die voldoende traffic genereren en waarmee je kunt concurreren.  Voer het volgende uit:

A: Start met een  brainstorm en bedenk 15 zoekwoorden per pagina.

B: Kijk bij de concurrenten. Welke zoekwoorden gebruiken zij?

C: Gebruik tools als www.ubersuggest.org en het zoekwoordhulpprogramma van Google om je lijstje uit te bereiden. Mogelijk heb je nu al honderden potentiële zoekwoorden. Selecteer zoekwoorden op basis van het zoekvolume. Bedenk dat er veel concurrentie is op zoekwoorden met een hoog volume.

D: Maak een korte lijst met de zoekwoorden waarvan je denkt dat deze potentie hebben. Ga vervolgens kijken welke concurrenten deze zoekwoorden nog meer gebruiken.

E: Check in hoeverre de pagina’s van de concurrent echt zijn geoptimaliseerd voor deze zoekwoorden. Vaak zal je zien dat dit niet perfect is. Hier liggen je kansen om het beter te doen.

Controleer ook:

De kwaliteit van de title tag en de description tag.

Voor de title tag heb je 55 posities, en voor de description tag 155. Controleer of je concurrentie hier optimaal gebruik van maken en wat de status is van je eigen tags. Het opvullen van alle posities doe je met zoekwoorden en teksten die tot klikken aanzetten.

Uiteindelijk maak je een definitieve lijst met zoekwoorden en pas je je site en je tags aan. Je houd de ranking vervolgens in de gaten en stelt bij waar nodig.

4: Linkbuilden, het verzamelen van backlinks.

Backlinks zijn links op andere websites die naar jou site wijzen. Er zijn meerdere reden  om backlinks te verzamelen. We gaan deze bespreken.

1: Zonder een enkele link kan de Google bot je website niet vinden en kan de site dus ook niet worden geïndexeerd. Effectief besta je dan niet voor de zoekmachine en kunnen je pagina’s nooit in de zoekresultaten worden gepresenteerd.

2: Verhogen traffic.

Backlinks leiden bijna altijd tot verhoging van het aantal pageviews op je site. Pageviews kunnen leiden tot conversie en omzet verhoging.

3: Zoekwoord ranking.

Als de concurrentie op een zoekwoord groot is, en alle concurrerende pagina’s zijn goed geoptimaliseerd, dan zijn backlinks bijna het enige instrument om je van de concurrentie te onderscheiden. Hierbij gaat het niet alleen om het aantal backlinks, maar ook om de kwaliteit van de backlinks. Voor je backlinks gaat verzamelen moet je altijd bij de concurrentie kijken om vast te stellen hoeveel backlinks zij hebben en van welke kwaliteit. Om dit onderzoek te doen kun je het beste gebruik maken van commerciële SEO tools. Als je deze niet gebruikt is het alternatief een gratis online tools zoals Linkdiagnosis. http://www.linkdiagnosis.com/  Deze tool werkt alleen met Firefox.

5: De landingspagina.

Een unieke landingspagina is een pagina waar een bezoeker land nadat hij op een url klikt. Door het aantal landingspagina’s uit te bereiden met unieke thema’s kan het aantal bezoekers flink toenemen. Op de landingspagina gebruik je dezelfde zoekwoorden die je hebt gebruikt in de title tag, de description en de url.

Gebruik het hulpprogramma voor zoekwoorden om vast te stellen waar jou potentiële klanten naar zoeken.  Maak voor elk onderwerp een pagina en let goed op de omschrijving in de title en description tag.

 

De basis voor een succesvolle website is de keuze van je zoekwoorden. Besteed hier veel aandacht aan. Naast deze basis zijn er natuurlijk nog vele andere factoren die een rol spelen, bijvoorbeeld de teksten op je site.  Op het Expert Blog van EDUwebsupport vind je hier interessant artikel over het schrijven van web teksten.

Bovenstaande artikel is niet uitputtend. Wil je echt alles weten meld je dan aan voor een cursus van EDUwebsupport. De investering is snel terug verdient. Een mogelijkheid is ook om een professionele SEO scan door ons uit te laten voeren. Kijk hiervoor op onze pagina “maatwerk en advies”.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen op het expert blog, meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

 

EDUwebsupport.

Jouw reactie hieronder