De online marketing mix in 6 p’s

De opkomst van het internet en daarmee de ontwikkeling van de online marketing heeft de vraag opgeroepen of de overbekende 4 P’s (of 5 of 6 P’s) nog wel actueel zijn. Online marketing zou immers een nieuw soort marketingconcept zijn waarbij een andere marketing mix van toepassing is en de bestaande elementen van de traditionele mix niet volledig kunnen worden toegepast. Om al vast een antwoord op de vraag te geven of de bekende 4 of 6 P’s ook kunnen worden toegepast op online marketing: Ja, dat is zonder meer goed mogelijk. Wel is het nodig enigszins flexibel om te gaan met de definities van de elementen in de mix.

In dit artikel gaan we zien hoe de marketing mix kan worden toegepast in de online wereld, waar we bij elk element uitleggen hoe dit kan worden toegepast. Het maakt overigens niet zo heel veel uit of je 4 of 6 p’s toepast.

De 6 p’s

1: Product
2: Presentatie
3: Promotie

4: Prijs
5: Plaats
6: Personeel

1 en 2: Product en Presentatie.

Product gaat over het product of dienst die je levert. De P van presentatie gaat over hoe je het product presenteert. De P van presentatie is vooral gerelateerd aan de retail. Denk hierbij aan het presenteren van producten in een etalage of productdisplay in een winkel. Bij de toepassing van de P van product zit er weinig verschil tussen de offline en online benadering. De P van presentatie heeft wel een online variant. Bij het presenteren van producten online heb je de volgende opties en overwegingen:

Presentatie: Hoe presenteer ik mijn product online?

o Middels passende fotografie

o Middels video

o Middels animaties

o Middels een productconfigurator

o Middels tekeningen en schetsen

o Als stand-alone product of in een gebruikstoepassing.

o Grafisch design van de website of social media applicatie

o Kan ik offline en online content combineren?

Product is ook meer dan alleen het fysieke product of de dienst. Alle diensten en services rondom het kernproduct behoren ook tot de P van product. Internet biedt nieuwe mogelijkheden voor deze diensten en services. We noemen de volgende:

Product: Aan het product gerelateerde diensten en services:

o Gebruiksaanwijzingen te downloaden als pdf.

o Instructievideo’s als gebruiksaanwijzing.

o Video’s met toepassingen van het product (haal meer uit je product)

o Chatten met een medewerker.

o Webcare team

o Onderdelen en verbruiksmateriaal online bestellen.

o Nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe producten of updates.

o Garantieregistratie en afhandelen garantie.

 3: Promotie

Bij online promotie van producten en diensten gaat het niet alleen om het onder de aandacht brengen van producten bij de doelgroep. Effectieve online marketing wordt gerealiseerd door potentiële klanten naar je website te krijgen door toepassing van website of inbound strategieën. De P van promotie betekent in de online marketing in de eerste plaats het kiezen voor locaties die je kunt gebruiken voor je promotie.

Locaties voor promotie:

o Je eigen website

o Advertentiecampagnes

    Zoekmachine adverteren, inclusief remarketing.

    Adverteren op display network Google

    Adverteren op Google shopping

    Adverteren op social media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter enz.

o Aanwezigheid op discussie fora

o Deelnemen aan communities

o Online persberichten

o Vergelijkingssites

o Bloggen

o Nieuwsbrief marketing

o Ontwikkelen whitepapers en de verspreiding hiervan

o Ontwikkelen infographics en de verspreiding hiervan.

Doel van je promotie is conversie. Conversie betekent dat een bezoeker aan je website of aan een andere applicatie dat doet wat jij graag wilt: Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, de verkoopafdeling bellen of het doen van een bestelling. In de online wereld moet promotie worden opgevolgd. De leads die je hebt gerealiseerd (je hebt email adressen gekregen door middel van je promotie activiteiten) moeten worden ontwikkeld, met als doel deze leads uiteindelijk tot verkoop over te laten gaan. Dit betekent dat naast de keuze voor locaties er een vervolgtraject is: Lead nurturing. In het verlengde van lead nurturing ligt personificatie. Personificatie betekent dat je je promotie op maat maakt (en laat aansluiten bij de behoefte) van potentiële klanten waarvan je middels je promotie campagnes waardevolle informatie hebt gekregen. Je weet bijvoorbeeld hun naam en bepaalde (product)voorkeuren.

Samenvattend kun je zeggen dat bij de P van promotie in de online marketing de volgende attributen horen:

Locatie: Waar en hoe promoot je je product.

Lead nurturing: Het opvolgen en bewerken van je contacten.

• Personificatie: Op maat gemaakte promotie voor contacten waar veel informatie van is verkregen.

 4: Prijs

De overwegingen bij de P van prijs zijn online niet heel veel anders dan bij de offline marketing. De prijsstrategie moet altijd passen in de marketing mix, offline en online. Neem bij prijs nog de volgende overwegingen mee:

Overwegingen bij prijs.

o Internet is transparant. Potentiële klanten kunnen met enkele muisklikken prijzen vergelijken.

o Op internet wordt veel gebruik gemaakt van kortingen in de vorm van kassakortingen en coupons.

o Je prijs moet passen bij de grafische vormgeving en fotografie. Dure producten vragen om een andere grafische vormgeving dan budgetproducten.

o Maak gebruik van slimme prijsstrategieën.

    Up-selling: Stimuleer het kopen van hoogwaardiger en duurdere producten

    Cross selling: Stimuleer bijverkoop

    Reageer snel op prijswijzigingen van concurrenten.

    Gepersonaliseerde prijzen (speciale prijzen voor geselecteerde [bijvoorbeeld loyale] klanten).

    Geef prijsopties die leiden tot gewenst gedrag (abonnement “b” is duurder dan “a” maar geeft mogelijkheden die je niet wilt missen).

5: Plaats

Bij de online marketing vallen overwegingen met betrekking tot plaats deels samen met de offline marketing. Er zijn echter ook grote verschillen. Het internet is immers niet een plaats maar een ecosysteem met vele locaties. Distributie van producten valt ook onder plaats. Het verzenden van fysieke producten wordt uitgevoerd door gespecialiseerde vervoerders. Neem bij de P van plaats de volgende overwegingen mee:

Fysieke locatie

o Naar welke fysieke locatie worden producten verzonden? De keuze is van invloed op bijvoorbeeld

   websitetechniek, mogelijkheden tot promotie en grafische vormgeving.

    Lokaal (een postcodegebied), nationaal of internationaal.

Op welke internet locatie ben je aanwezig en vindbaar:

o Je eigen website (nationaal en internationaal vindbaar)

o Social media applicaties

    Facebook, eventueel met eigen webshop.

    Pinterest

    LinkedIn

    Twitter

    YouTube (met eigen kanaal)

o Op sites van derden.

    Via dropship contracten

    Via affiliate contracten

    Vergelijkingssite (voor de meeste moet je betalen)

Distributie

o Organiseer je distributie op basis van de gewenste levertijd. Leveren binnen 24 uur is normaal in de online

   wereld.

o Verkoop je downloadable producten zoals software, dan heb je hiervoor de goede technische infrastructuur

   nodig.

 

6: Personeel

Goed personeel is van levensbelang voor elk bedrijf. Ben je actief in de online marketing dan betekent dit vooral dat je specialisten nodig hebt op het gebied van de online marketing. Dit zijn in de eerste plaats marketeers. Afhankelijk van het type bedrijf kan dit worden aangevuld met technische webmasters en programmeurs. Naast de behoefte aan marketeers maak je ook de keuze voor de sales support. Bedenk goed wat je verwachtingen zijn van de (telefonisch) bereikbare verkopers qua productkennis, immers ook bij een webshop is de telefonische bereikbaarheid en service ook een belangrijke factor.  Overweeg het volgende bij de P van personeel:

o Stel vast welke expertise je zelf in huis moet hebben op het gebied van online marketing en wat je kunt

   uitbesteden.

 Als je afhankelijk bent of wordt van je website heb je absoluut zelf kennis van online marketing nodig. Ook

   basiskennis op het gebied van codetalen is sterk aan te bevelen.

o Stel vast in welke mate (telefonische) service belangrijk is. Het uitbesteden van telefonische bereikbaarheid kan ook een mogelijkheid zijn.

o Zorg voor voldoende personele capaciteit. Goede online marketing is tijdrovend.

Wat zijn jouw ideeën over de 6 p’s van de online marketing? We zien graag je reactie!

Jouw reactie hieronder