Hoger in Google, wat is dat precies?

Je hoort het vaak, wij staan “hoog in Google”, maar wat betekent dat precies? Voor velen is “Hoog in Google” synoniem voor veel bezoekers en succes. Helaas is dit niet altijd zo! In dit Expert artikel leggen we uit wat het is en wat je moet doen om “Hoog in Google” te staan. Dit doen we aan de hand van een aantal belangrijke begrippen: SEO Factoren, Resultatenpagina, bezoekersvolume en ranking.

 

Ranking op de resultatenpagina

Het begrip “Ranking” horen we iets minder vaak dan “hoog in Google” maar feitelijk gaat het om hetzelfde. Bij ranking gaat het om de positie van een url (het webadres) op de resultatenpagina. De resultatenpagina is de pagina die je ziet nadat je een zoekopdracht hebt gegeven. Hieronder een voorbeeld van de resultatenpagina dit komt na de zoekopdracht: rode schoenen.

 

zoekresultaat rode schoenen eduwebsupport

Op de resultatenpagina zie je links naar webpagina’s die Google geselecteerd heeft op basis van bepaalde factoren. Hier komen we straks op terug. Het eerste resultaat, Google shopping, behoort niet tot de “natuurlijke”resultaten. Het is immers een advertentie. Onder deze advertentie zien we een “samenvatting” van een webpagina van de Zalando site. Dit is het eerste echte zoekresultaat en deze pagina heeft “de hoogste positie” in Google. Omdat veel mensen op het eerste zoekresultaat klikken, zal deze pagina’s meer bezoekers krijgen dan de pagina’s daaronder, en waarschijnlijk een hogere omzet.

SEO factoren – Hoe Google de ranking positie bepaald

Hoe kom je nu op de eerste positie in op de resultatenpagina? Anders gezegd, hoe bepaald Google welke webpagina de eerste positie krijgt, of de tweede of derde? De positie van een webpagina in de resultaten bepaald Google aan de hand van 200 factoren. Deze factoren worden gebruikt in algoritmen (wiskundige formules) die uiteindelijk de ranking uitrekenen. Helaas is het zo dat Google geen lijstje heeft van deze tweehonderd factoren. Dat geldt ook voor de algoritmen. Dit zijn de keukengeheimen van Google en feitelijk weten we hier nauwelijks iets van. Wel is het zo dat we op basis van allerlei publicaties van Google een goed beeld hebben van de top honderd factoren. SEO specialisten werken met deze top honderd om de rankingposities van webpagina’s te beïnvloeden, waarbij gesteld kan worden dat er een stuk of 30 echt belangrijk zijn.

Verschillende soorten factoren

De factoren zijn onder te verdelen in de volgende groepen:

  • Factoren die gerelateerd zijn aan zoekwoorden (welke zoekwoorden, waar worden ze gebruikt, hoe vaak).
  • Factoren die gerelateerd zijn aan links (welke websites linken naar jouw website, en wat is de kwaliteit van deze site?).
  • Factoren die gerelateerd zijn aan content (heeft je website “rijke content”? Hoeveel woorden, afbeeldingen, formulieren enz heeft de site?).

Naast bovengenoemde groepen zijn factoren ook in te delen in “on page” factoren en “off page” factoren. De domeinleeftijd is een voorbeeld van een off page factor. De domeinleeftijd is niet op de website te beïnvloeden, maar is voor Google wel een van de tweehonderd factoren.

Zoekwoorden en pagina’s

Een belangrijke factor zijn de zoekwoorden. De woorden op je pagina bepalen waar de pagina over gaat. Google probeert aan de hand van zoekwoorden het onderwerp van de pagina te bepalen. Dit is een belangrijk gegeven. Als je namelijk door het gebruik van zoekwoorden zelf niet duidelijk maakt waar de pagina over gaat, dan kun je er vanuit gaan dat Google daartoe ook niet in staat is. (De SEO specialist weet hoe je dit moet doen). Wat als je pagina over meerdere onderwerpen gaat? Naast rode schoenen bijvoorbeeld ook over bruine schoenen, slippers en schoensmeer. Google kan dan stellen dat je pagina onvoldoende gefocussed is. Je bent dan in het nadeel t.o.v. pagina’s die wel volledig gefocussed zijn op rode schoenen. Het is goed gebruik om webpagina’s te optimaliseren voor maximaal drie zoekwoorden.

We hebben de resultaten gezien van het woord rode schoenen. We gebruiken nu een ander zoekwoord en beschouwen de resultaten. Het zoekwoord is “rode pumps”.

seo eduwebsupport

Als we goed kijken zien we dat de eerste positie van het zoekresultaat gelijk is aan het eerste resultaat bij het zoekwoord “rode schoenen”. Conclusie: Een webpagina kan voor meerdere zoekwoorden een goede ranking positie hebben!

Zoekvolume

Naast zoekwoorden is er nog een ander belangrijk fenomeen dat bepaald hoeveel potentiële bezoekers er op een webpagina kunnen komen, dat is het “zoekvolume”. Zoekvolume betreft het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord. Kijken we naar het zoekvolume van roden schoenen en rode pumps dan zien we het volgende:

zoekvolume eduwebsupport

Het totale zoekvolume voor de zoekwoorden is 3700 per maand. Afhankelijk van de positie in de zoekresultaten kunnen we een deel van deze 3700 bezoekers in onze webshop verwachten. Bezoekersvolume kun je zelf vaststellen met behulp van de zoekwoordplanner in het Adwords advertentie programma.

Conclusies

We hebben gezien dat “hoog in Google” betekent dat we met een webpagina een bepaalde positie op de resultatenpagina van Google hebben. Om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen is het van belang om er voor te zorgen dat we met meerdere zoekwoorden goed ranken voor dezelfde webpagina. We moeten er dan wel voor zorgen dat deze zoekwoorden een goed voldoende maandelijkse zoekopdrachten zijn voor deze zoekwoorden. Bedenk hierbij dat het helemaal niet zo moeilijk is om voor zoekopdrachten met een laag maandelijks volume goed te ranken, maar zodra het volume een bepaald niveau heeft kan het erg moeilijk zijn!

Jouw reactie hieronder