De kosten van zoekmachineoptimalisatie. Wat is de prijs van SEO?

Bovenstaande vraag is een legitieme en veel gestelde vraag, maar de vraag is niet compleet. Bij kosten horen immers ook opbrengsten. In dit EDU Expert Artikel proberen we antwoord te geven op beide vragen. In voorgaande zin is het woord “proberen” gebruikt. Dat is niet voor niets. Het bepalen van kosten en opbrengsten is geen exacte wetenschap. In het eerste deel focussen we op de kosten van SEO en in het tweede deel op de opbrengsten. Vervolgens geven we een totaal overzicht.

De kosten van SEO

SEO is kennis- en arbeidsintensief. De kosten van SEO worden daarom in hoge mate bepaald door het aantal uren dat wordt besteed aan SEO, en dat is voor effectieve SEO, veel. Hierbij maakt het niet zoveel uit wie die uren maakt: Een ingehuurd SEO bedrijf of de eigen organisatie. Verschil is natuurlijk wel dat een ingehuurd bureau een kostenpost is die leidt tot een concrete uitgave. Doe je het zelf dan spreek je boekhoudkundig over een kostenpost die niet leidt tot een uitgave. Het salaris van de functionaris is immers al opgenomen in het budget.

Hoeveel tijd kost SEO?

SEO kost dus tijd, maar hoeveel? Om daar een antwoord op te geven moeten we onderscheid maken in de verschillende activiteiten hoofdactiviteiten van SEO.

• Voorbereiding Optimalisatie

• Zoekwoordonderzoek.

• Content optimalisatie.

• Linkbuilding.

• Integratie Social Media

• Bijhouden en uitbreiden

 

Voorbereiding:

Een goede voorbereiding is het halve werk. Vaak wordt SEO als een sluitpost gezien en pas opgepakt nadat de site is gelanceerd. SEO is effectiever als al in de prille fase van de ontwikkeling van een site de SEO principes en concepten worden geïntegreerd. Voorbereiding kost natuurlijk tijd. Ga er van uit dat de voorbereidingstijd van een site waarbij de SEO wordt toegepast zeker dubbel zoveel voorbereidingstijd kost als site waarbij SEO niet meteen wordt toegepast. Bedenk overigens dat het optimaliseren van een niet geoptimaliseerde site mogelijk nog meer tijd kost!

A: Zoekwoordonderzoek.

Zoekwoordonderzoek moet per pagina worden uitgevoerd. Elke pagina moet worden geoptimaliseerd voor 3 zoekwoorden. Voordat je de optimale zoekwoorden hebt gevonden, heb je al snel honderden zoekwoorden beoordeeld. Een onderdeel van het zoekwoordonderzoek is concurrentieonderzoek. Je wilt er immers zeker van zijn dat je een goede concurrentiepositie hebt met je zoekwoorden.

Geschatte tijd per pagina: 1-3 uur.

B: Content optimalisatie

Nadat is vastgesteld voor welke doelgroepen je pagina’s maakt, moet je bepalen hoe je de belangrijke SEO factoren in pagina integreert. Denk hierbij aan micro conversie mogelijkheden. Daarnaast moet je voorbereidingen maken voor het briefen van de tekstschrijver. Ook als je de teksten zelf schrijft moet je volgens een vaste structuur je voorbereiding doen. Zie hiervoor het EDU Expert Artikel “Website teksten”.

Geschatte tijd per pagina: 2-4 uur.

C: Linkbuilding.

Als je linkbuilding uitvoert om je SERP positie te beïnvloeden is het aantal links dat je nodig hebt is afhankelijk van het type links en je concurrentie positie. Mogelijk heb je genoeg aan een tiental links, maar het kan ook gaan om honderden.

Je kunt ook links bouwen om je aanwezigheid op het internet te vergroten. Dit is een proces dat bijna oneindig kan doorgaan.

Linkbuilding is arbeidsintensief. Als je nog moet starten ligt de grootste belasting in de eerste 3 maanden. Daarna ga je gestaag je backlinks uitbreiden.

Geschatte tijd: Eerste 3 maanden: 8-20 uur per maand.

Na 3 maanden: 8 uur per maand.

D: Integratie Sociale Media.

Effectieve inzet van de Sociale media is afhankelijk van je doelgroep. Stel vooraf vast bij welke sociale media je doelgroep te vinden is en zet daarvoor je activiteiten op.

Gezien de hoeveelheid Sociale Media is het nauwelijks mogelijk een tijdsbelasting op te geven. Bedenk dat het opzetten en bijhouden van bijv. een Facebook pagina arbeidsintensief is. Ga je daarnaast ook nog bloggen op je eigen pagina, of als gast blogger op andere sites, dan is voor te stellen dat ook het gebruik van Social Media arbeidsintensief kan zijn.

E: Bijhouden en uitbreiden.

Heb je eenmaal een goede positie bereikt met de belangrijkste zoekwoorden van je site, dan moet je je positie onderhouden. Je concurrenten zitten niet stil, maar Google ook niet. Er zijn meer dan 500 wijzigingen per jaar in de Google algoritmen, waarvan een deel effect kan hebben op je positie van jou pagina’s. Daarnaast moet je natuurlijk je aanwezigheid op internet verder vergroten zoals eerder is besproken.

Geschatte tijd: Monitoring rankings en aanpassingen en kleine uitbreidingen: 8 uur per maand.

Bijhouden ontwikkelingen: 4-8 uur per maand.

De opbrengsten.

A: Verbetering ranking positie, meer bezoekers

Veel tijd besteden aan SEO doe je alleen als het ook veel oplevert. SEO levert ook veel op, mits professioneel uitgevoerd.

Goed uitgevoerde SEO zorgt er voor dat meer pagina’s met meer zoekwoorden een betere ranking positie in de resultaten krijgen. Hierdoor zullen er meer bezoekers komen en als gevolg hiervan kunnen de doelen van de website beter gerealiseerd worden. Voor een webshop betekent dit bijvoorbeeld een hogere omzet. Resultaten van zoekmachineoptimalisatie zijn vrijwel altijd goed meetbaar! Ed extra opbrengsten kunnen worden afgezet tegen de kosten waardoor een goed beeld ontstaat van de effectiviteit van de investering in optimalisatie.

B: Verbetering conversion rate.

Heb je eenmaal bezoekers op je site en zijn je pagina’s goed geoptimaliseerd voor de bezoeker dan zal de conversie toenemen. De toename is natuurlijk afhankelijk van de branche maar snel oplopen. Er zijn veel cases gedocumenteerd waarbij de conversion rate toe nam van 1-2% tot 10%. Elke stijging in de conversie zal resulteren in extra omzet (bij webshops) en extra leads.

Conclusie.

Professionele SEO kost veel tijd, maar levert ook veel op. Precieze kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van het product of de dienst en de branche waarin men opereert. Bovenstaande (ruwe) indicatie van de tijd die benodigd is voor de diverse werkzaamheden kan helpen een idee te krijgen van deze kosten.

Als je je SEO zelf doet, moet je beschikken over veel inhoudelijke kennis. Halve SEO is geen SEO. De beste manier om deze kennis te verkrijgen is door het volgen van een training. Je bent dan bovendien beter in staat om de kosten voor jou site accurater in te schatten. Op deze site vind je diverse trainingsmogelijkheden. Kijk op SEO dat kun jezelf! voor meer informatie

Het uitbesteden van SEO kan ook. De kosten kunnen oplopen van honderden tot duizenden euro’s per maand. Probleem voor de uitbesteder is meestal dat hij of zij niet precies weet wat het SEO bureau doet voor het opgegeven budget en of het voldoende effectief is. EDUwebsupport heeft een speciale SEO training voor bedrijven die hun SEO uitbesteden. Kijk op SEO Briefing voor meer informatie.

 

Eduwebsupport

 

Disclaimer.
Dit artikel probeert richting te geven aan de vraag wat de kosten van SEO zijn. Het is geen precieze weergave van de werkelijke kosten. Deze kunnen per website zeer verschillend zijn. Aan dit document kunnen derhalve dan ook geen rechten worden ontleent.

Jouw reactie hieronder