Aanmelden bij Google: Zin en Onzin

Op veel sites tref je het aan: “wij melden u aan bij Google”. Enkele sites doen daar nog een schepje bij boven op en zeggen: “wij melden u aan bij honderden zoekmachines”. Maar wat is dat eigenlijk,

“aanmelden bij Google” en hoe zit dat met die “honderden zoekmachines”? In dit Eduwebsupport expert artikel gaan we in op de zin en onzin van het aanmelden, maar eerst leggen we uit wat dat precies is en wat je echt moet doen om er voor te zorgen dat Google je site en je nieuwe pagina’s kent.

Vindbaarheid

Als je een nieuwe site online brengt, een nieuwe pagina hebt gecreëerd of een pagina flink hebt gewijzigd, dan is het voor de vindbaarheid in Google noodzakelijk dat de nieuwe content wordt geïndexeerd door de zoekmachine. Indexeren betekend dat speciale software (de crawler) waarmee de zoekmachine werkt, jou pagina’s “onderzoekt” en alle relevantie informatie van deze pagina’s opslaat in de database van de zoekmachine (de pagina wordt geïndexeerd). Als er een zoekopdracht in de zoekbalk wordt ingebracht zal de zoekmachine in de database zoeken naar pagina’s die relevant zijn voor de zoekopdracht. Staan je pagina’s niet in de database, dan kunnen je pagina’s ook niet worden gepresenteerd in de zoekresultaten en besta je feitelijk niet.

Een nieuwe website laten indexeren

Een nieuwe website is een website met een nieuwe domeinnaam. Heb je een website die je compleet vernieuwd, blijf dan lezen want we leggen in het volgende deel uit wat je dan moet doen. Als je nieuwe website online is gebracht dan moet je de volgende stappen ondernemen om je site bij Google geindexeerd te krijgen:

1: Meld je met je Google account aan bij: Google Search Console. (https://www.google.com/webmasters/tools/)
2: Klik op “Een property toevoegen”. Een property is een domeinnaam.

een property toevoegen search console

3: Geef de website naam op in de popup.

popup property toevoegen search console

4: Verificatie van de website. In deze stap wil Google vaststellen dat de website eigenaar de persoon is die property beheert. Dit wordt gedaan door het toevoegen van een code aan de html van de website. Dit kan natuurlijk alleen worden gedaan door de persoon die toegang heeft tot de code, de website eigenaar. Google geeft een aantal technische mogelijkheden voor het toevoegen van de code.

Wij kiezen voor “Alternatieve methoden”

verificatie alternatieve methode search console

We kiezen dus voor “alternatieve methoden” en in de volgende popup kiezen we voor “html tag”.

verificatie html tag search console

Bij 1 zien we een code en een instructie. De code moet worden geplakt op de “startpagina” van de site.

Om de code te plakken heb je toegang nodig tot de back-end (dashboard) van je website. De precieze locatie is afhankelijk van de website software die je gebruikt. Bij WordPress is het gebruikelijk dat je een SEO plugin download om vervolgens de code te plakken in het daarvoor bedoelde veld. Het kan ook zijn dat je thema hier een veld voor heeft. Magento heeft in het dashboard ook een standaard voorziening voor het plakken van de code.

Na het plakken en uploaden van de code naar de server (uploaden gebeurt automatisch na het opslaan van de “wijziging”) klik je in de search console op “Verifieren”. Als alles goed gaat krijg je nu een bericht van Google dat de site geverifieerd is.

De site kan door Google worden geïndexeerd.

Door de verificatie kent Google je site en de site kan nu door Google worden geïndexeerd. Dit betekent dat de pagina’s van je site nu in de Google database worden opgenomen waardoor de pagina’s in principe via de Google zoekmachine kunnen worden gevonden!

De inhoud van je site wijzigen.

Als je de inhoud van je site wijzigt wil je natuurlijk dat de nieuwe inhoud ook wordt opgenomen in de Google database. Omdat Google je site nu kent zal de Google bot je site regelmatig bezoeken en de nieuwe inhoud indexeren. Probleem is wel dat je nooit precies weet wanneer dit gebeurt. Om zeker te stellen dat je nieuwe inhoud wordt geïndexeerd kun je Google via de Search Console vragen de site opnieuw te indexeren. Hoe dit in zijn werk gaat en hoe je de andere functies van de Search Console moet gebruiken wordt besproken in een ander Expert artikel.

Aanmelden bij andere zoekmachines?

De Google zoekmachine is niet de enige zoekmachine, er zijn er honderden wereldwijd. Moet je bovenstaande dan uitvoeren bij al deze zoekmachines? Het antwoord is nee! Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 95%. Andere zoekmachines worden dus vrijwel niet gebruikt en zullen dus geen bezoekers naar je site opleveren. Bing, de zoekmachine van Microsoft heeft een marktaandeel van 3%. Hierbij moet worden aangetekend dat bij bedrijven Bing een marktaandeel heeft van 10%. Lever je dus aan bedrijven, dan is opname in Bing beslist de moeite waard. De andere zoekmachines mag je eigenlijk vergeten. Mede ook omdat veel van deze zoekmachines “meta” zoekmachines zijn. Meta zoekmachines presenteren resultaten van andere zoekmachines, dus ook van de zoekmachines van Google en Bing. Een voorbeeld van een meta zoekmachine is vinden.nl.

Reageren op dit expert artikel? Gebruik onderstaande reactieveld. We horen graag van je!

Jouw reactie hieronder